با قرار دادن تلفن همراه، دفترچه یادداشت، لوازم آرایشی، کیف پول، بطری آب و کتاب درون کیف‌های دستی، تعجبی ندارد که وزن آنها از 3 کیلوگرم تجاوز کند. تحقیقات نشان می‌دهد نیمی از زنان به دلیل حمل کیف‌های سنگین دچار بیماری‌های مزمن می‌شوند.


مجله سیب سبز: با قرار دادن تلفن همراه، دفترچه یادداشت، لوازم آرایشی، کیف پول، بطری آب، چتر، کلید و کتاب درون کیف‌های دستی، تعجبی ندارد که وزن آنها از 3 کیلوگرم تجاوز کند.  تحقیقات نشان می‌دهد نیمی از زنان به دلیل حمل کیف‌های سنگین دچار بیماری‌های مزمن می‌شوند که تعدادی از این بیماری‌ها غیر قابل درمان بوده و تا پایان عمر همراه آنها خواهد ماند. مطالعات انجمن فیزیوتراپی انگلستان نشان می‌دهد تعداد مردان مبتلا به کمردرد در اثر حمل کیف‌های سنگین رو به افزایش است و آمار آنها با سرعت به زنان نزدیک می‌شود.

کیف‌ دستی مردان به طور متوسط 2/6کیلوگرم وزن دارد که باعث متمایل شدن بدن به یک سمت شده، فشار را بر عضلات افزایش داده و به شدت بافت‌های بدن را تخریب می‌کند. برای آنکه متوجه شویم شکل بدن ما هنگام حمل کیف چه تغییری می‌کند، مرکز پزشکی و ورزشی «بوپا» در لندن تحقیقات بسیار دقیقی در این زمینه انجام داد. متخصصان این مرکز حرکات بدن را حین راه رفتن با کیف و بدون کیف با تجهیزات پیشرفته ضبط کردند و به نتایج شگفت‌انگیزی رسیدند. حمل کیف، حتی اگر وزن کمی داشته باشد تاثیر زیادی روی شکل بدن و حرکات آن دارد.

به گفته دانشمندان عوارض حمل کیف به شکل نادرست، حتی از پوشیدن غیر استانداردترین کفش‌های پاشنه بلند هم بیشتر است. در ادامه صدمات ناشی از حمل کیف روی هر قسمت از بدن را بررسی می‌کنیم.

پول می‌دهید، بیماری می‌خرید؟

شانه و کمر

شانه‌ای که کیف را حمل می‌کند به طور ناخودآگاه به سمت عقب متمایل می‌شود. این عامل باعث می‌شود تمام عضلات از قسمت بالای شانه تا انتهای کمر و بافت‌های اطراف ستون فقرات فشار سنگینی را تحمل کنند. بعد از مدتی این عضلات خسته شده و دیگر ستون فقرات را در محل درست خود نگهداری نمی‌کنند. ظرف مدت چند سال این شکل ایستادن خود را به شکل قوز در ناحیه کمر و منحرف شدن ستون فقرات به یک سمت نشان می‌دهد. در طول ستون فقرات ما مفاصل بسیار ریزی وجود دارند که در دو طرف هر مهره قرار می‌گیرند.

این مفاصل در اثر حمل کیف‌های سنگین آسیب می‌بینند و بیما��ی‌هایی ایجاد می‌کنند که بعضی از آنها هیچ گاه به طور کامل درمان نمی‌شوند. کیف سنگین می‌تواند باعث ابتلا به دیسک کمر و گردن شود. در این بیماری بافت نرم داخل دیسک از آن خارج شده و فشار زیادی به عصب‌های اطراف خود وارد می‌کند. با افزایش سن این اتفاق در درصد زیادی از مردم رخ می‌دهد، اما حمل کیف سنگین می‌تواند زمان ابتلا به دیسک را تا چند ده سال جلو بیندازد. تعجبی ندارد که امروزه حتی نوجوانان به دلیل ابتلا به دیسک کمر در بیمارستان بستری می‌شوند.

به این قسمت ها  بیشتر اهمیت بدهید:

بازوها

بازویی که کیف را حمل می‌کند، حین راه رفتن ثابت باقی می‌ماند اما این حالت با شکل طبیعی که بدن ما ساخته شده سازگار نیست. بدن ما طوری طراحی شده که در حال راه رفتن، دستان‌مان در دو طرف آن حرکت کند. اگر شما حرکت یک یا هر دو دست خود را محدود کنید، بدن باید تلاش بیشتری برای حفظ تعادل انجام دهد. عصب‌های داخل بازوها هم ممکن است در اثر فشار حمل کیف آسیب دیده و دچار دردهای مزمن شوند.

گردن

زمانی که شما کیفی را روی شانه خود می‌اندازید، گردن به طور طبیعی به سمت دیگر متمایل می‌شود تا تعادل وزنی برقرار شده و شما راحت‌تر بتوانید بار اضافی را حمل کمک کنید. این حالت باعث کشیده شدن عضلات گردن در بخش نزدیک به کیف و فشرده شدن عضلات و بافت‌ها در قسمت دیگر گردن می‌شود. به این ترتیب فاصله بین گردن و شانه‌ها افزایش پیدا می‌کند. مشکل اینجاست که این قسمت از گردن محل تجمع تعداد زیادی از رشته‌های عصبی است که از سر به تمام بخش‌های بدن متصل می‌شوند. وارد کردن فشار به این رشته‌ها می‌تواند باعث بروز درد در گردن، شانه‌ها و تورم عضلانی شود. به مرور زمان عضلات این قسمت دچار اسپاسم شده، فعالیت‌شان محدود می‌شود و دردهای شدید را به وجود می‌آورند.

پاها و ران‌ها

حتما سعی کنید این آزمایش را در خانه انجام دهید. روبه روی آینه قدی بایستید و یک بار همراه با کیف و یک بار بدون کیف در مقابل آن راه بروید. با این کار متوجه می‌شوید که اسکلت بدن شما حین حمل بار، تا چه اندازه تغییر می‌کند. هنگامی که شخصی کیف به همراه دارد، شکل راه رفتن او تغییر می‌کند، به طوری که فشار زیادی به مفاصل پا وارد می‌شود. در دراز مدت این فشار زانوها را درگیر کرده و بافت‌های نرم آن را از بین می‌برد. هنگام حمل کیف، قدم‌های شما کوتاه‌تر می‌شود تا بدن بهتر بتواند وزن اضافی را کنترل کند. به این ترتیب عضلات و زانوهای شما نسبت به زمانی که کیف همراه ندارید، انرژی و فرسایش بیشتری را متحمل می‌شوند.

کیف خود را سبک کنید

سعی کنید تا آنجا که ممکن است کیف خود را سبک کنید. در بدترین حالت یک کیف با وسایل داخل آن نباید بیشتر از 10 درصد از وزن بدن‌تان باشد. اگر مجبور شدید در یک روز کیف سنگینی با خود حمل کنید، مرتب آن را روی شانه‌های خود جابه‌جا کنید. بسیاری از مردم عادت می‌کنند کیف خود را روی یک سمت از بدن بیندازند و در طول 20 یا 30 سال هیچ وقت عادت خود را عوض نمی‌کنند. همان طور که گفتیم این کار فشار زیادی به گردن وارد می‌کند و حتی ممکن است باعث ابتلا به سردردهای مزمن شود.

جنس کیف‌تان خوب نیست!

هنگام خرید کیف حتما به جنس و وزن آن توجه داشته باشید. این موضوع خصوصا در مورد کیف لپ‌تاپ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به این موضوع فکر کنید که وسایل شما حداقل دو تا سه کیلوگرم وزن دارند، پس سعی کنید کیفی بخرید که کمترین وزن ممکن را داشته باشد. کیف‌های پارچه‌ای و پلاستیکی وزن بسیار کمی دارند. اگر معمولا لوازم گرانبها یا مهمی با خود حمل نمی‌کنید، خرید این کیف‌ها می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

هر چه پهن‌تر، بهتر

کیف‌های سنگینی که بند نازکی دارند، به مراتب فشار بیشتری به عضلات شانه وارد می‌کنند. استفاده از بندهای فلزی هم به هیچ وجه در کیف‌ها توصیه نمی‌شود زیرا هم به وزن آنها اضافه می‌کنند و هم فشار بر شانه را افزایش می‌دهند. بندهای پهن وزن را به طور مساوی روی شانه پخش می‌کنند و مانع از خم شدن آن به اطراف یا عقب می‌شوند. شاید تعجب کنید اگر بشنوید که یک بند کیف استاندارد باید حداقل شش سانتی‌متر پهنا داشته باشد. در قسمت تماس بند کیف با شانه هم از مواد خاصی استفاده می‌شود که فشار وارد شده به شانه را کاهش می‌دهد.

کیف‌های ارگونومیک

کیف‌های ارگونومیک طوری طراحی شده‌ که وزن را به طور متعادل روی تمام قسمت‌های بدن تقسیم می‌کند و شما در هیچ نقطه‌ای فشار اضافه را حس نمی‌کنید. محفظه‌ها و قسمت‌های مختلف طوری قرار گرفته‌اند که قرار دادن اجسام مختلف مانند لپ‌تاپ، کیف پول و لوازم آرایشی تعادل وزنی را حفظ کند. این کیف‌ها وزن را از شانه‌ها و گردن دور کرده و به طور مساوی روی کمر پخش می‌کنند. این بار اگر برای خرید کیف به بازار رفتید، حتما این نوع کیف‌ها را هم امتحان کنید. حتما سبکی و طراحی فوق‌العاده آنها برای‌تان جالب خواهد بود.

پول می‌دهید، بیماری می‌خرید؟

اول یاد بگیرید بعد کیف بخرید!

یکی از اشتباهات رایج به‌خصوص بین نوجوانان، استفاده غلط از کوله پشتی است. با وجود آنکه کوله‌پشتی‌ها دو بند دارند، بسیاری از افراد فقط از یک بند استفاده می‌کنند. با این کار شکل طبیعی بدن به شدت به هم می‌ریزد و شما ناخودآگاه به یک سمت خم می‌شوید. هنگامی که کوله پشتی را روی کمر خود می‌اندازید به این نکته توجه داشته باشید که انتهای کیف باید تقریبا تا انتهای قفسه سینه شما پایین بیاید. قرار گرفتن کیف پایین‌تر از این حد کمر شما را به سمت عقب خم می‌کند و شکل S مانند ستون فقرات را از بین می‌برد.

اندازه مهم است

با اینکه خیلی از خانم‌ها به این نکته توجه ندارند، اما هر شخص باید بر اساس قد و وزن خودش کیف انتخاب کند. زنان قد بلند محدودیت زیادی در خرید کیف ندارند، اما تا حد ممکن سایز کیف آنها باید متوسط باشد. زنان کوتاه‌قد حتما باید یک کیف کوچک انتخاب کنند که هنگام قرار گرفتن روی شانه در فاصله نزدیکی نسبت به بدن قرار بگیرد. اندازه بند کیف باید طوری تنظیم شود که آن را بالای ران‌ها نگه دارد.  در غیر این صورت، کیف شما هنگام راه رفتن جلوی دست و پا را می‌گیرد و با تکان خوردن‌های بی‌مورد تعادل بدن را به هم می‌زند.

چه وزنی، چه کیفی؟

خانم‌های دچار اضافه وزن باید از کیف‌های گرد و دایره شکل اجتناب کنند زیرا ظاهر آنها را چاق‌تر نشان می‌دهد. کیف‌های مربعی یا مستطیلی برای این گروه انتخاب ایده‌آلی است. این شکل‌ها ظاهر آنها را لاغرتر نشان می‌دهد و قدشان در نگاه دیگران بلندتر به نظر می‌آید. خانم‌هایی که جثه کوچک و وزن کمی دارند بهتر است کیف‌های مربعی شکل و کوچک انتخاب کنند. انتخاب کیف‌هایی که طرح‌هایی با خطوط عمودی دارند و کیف‌های تک رنگ نیز به این گروه توصیه نمی‌شود.
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه