خورش کدو بادنجان


خورش کدو بادنجان,
خورش‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و در هر قومی با طعمی خاص و به شکل متفاوت تهیه می شوند. برای مثال فسنجان را تهرانی‌ها شیرین دوست دارند، اما اقوامی که در شمال کشور زندگی می کنند، مزه ترش آن را دوست دارند.
خورش کنگر در میان اقوام آذربایجانی با رب طبخ می شود و کاملاً قرمز رنگ است اما شمالی‌ها آن را با سبزی تهیه می‌کنند و هزاران هزار تفاوت دیگر.
این بار می خواهیم طبخ یکی از خورش‌هایی را که به کرات آن را میل کرده‌اید اما ممکن است چند عادت غلط را در تهیه آن تکرار کرده باشید، برایتان بازگو کنیم و اینکه با رعایت چند نکته ظریف، می‌توانید ارزش غذایی آن را چند برابر کنید:
▪ کدو و بادنجان را تا آنجا که امکان دارد سرخ نکنید بلکه تازه آن را در غذا بریزید. از سرخ کردن و فریز کردن این سبزی‌ها تا جایی که امکان دارد اجتناب کنید. اگر کدوها پوست نازک و تازه دارند، آنها را با پوست به غذا اضافه کنید.
▪ اگر تصمیم دارید کدو و بادنجان‌ را سرخ کنید، بهتر است قبل از سرخ کردن، آنها را به سفیده تخم مرغ آغشته کنید. این کار موجب می شود میزان روغن مصرفی آنها در حین سرخ کردن کاهش پیدا کند.
▪ به جای گوشت قرمز از مرغ (البته بدون پوست) استفاده کنید و از سرخ کردن گوشت نیز قبل از تهیه خورش دوری کنید، زیرا سرخ کردن‌ اضافی، روغن غذا را افزایش داده، موجب اضافه وزن و چاقی می شود.
▪ به جای رب از گوجه فرنگی‌ تازه استفاده کنید. جالب است بدانید لیکوپن یا همان ترکیب ضد سرطان موجود در این سبزی، با حرارت دادن خاصیت ضد سرطانی چندین برابر پیدا می‌کند.
▪ به جای روغن و سرخ کردن‌ مکرر سعی کنید از ادویه‌ گوناگون برای طعم دادن غذایتان استفاده کنید. بسیاری تصور می کنند ادویه موجب چاقی می شود، در حالی که این طرز تفکر صحیح نیست. ادویه‌ غذا را خوشمزه‌تر می‌کند و نیاز به استفاده از روغن را به شدت کاهش می دهد.
▪ از آنجایی که سبزی‌ها نیاز کمتری به حرارت دادن دارند، بهتر است آنها را آخر کار به سایر مواد اضافه کنید تا مواد مغذی موجود در آنها کمتر از میان برود. به علاوه بهترین روش برای طبخ گوشت استفاده از زودپز است، زیرا هم سریع تر است و هم بخاری که زمان پخت تولید می شود، از محفظه خارج نشده، دوباره محتوای غذا باز می گردد.
▪ به جای آبکش کردن برنج، آن‌را به شکل کته آماده کنید تا مواد مغذی آن حفظ شود.
▪ می توانید با انواع دیگری از مواد غذایی یا سبزیجات تازه نظیر هویج، قارچ، کرفس و حتی سیب زمینی و موادی از این قبیل ارزش غذایی غذایتان افزایش دهید.‌
روزنامه سلامت


نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه